Corinne Maier: Hej Lättja (Svenska Förlaget 2005)
(Bonjour Paresse. 2004)
”Om konsten och vikten av att göra minsta möjliga på jobbet.”
Det här är boken som petat ned Da Vinci-koden och Harry Potter från bästsäljarlistorna på sina håll i Europa. Kanske inte så konstigt med en sådan titel och underrubrik.
Maier har skrivit en lättläst bok på 134 sidor som ger de stora företagen en rejäl känga i baken (och kanske då speciellt de franska som hon säkert känner bäst). Det är cyniskt, elakt och hon skriver själv att boken syftar till att ”demoralisera” läsaren. Det är i allra högsta grad provokativt och hon vill få läsaren att börja utnyttja företaget, inte låta det vara tvärtom vilket hon påstår att det ofta är.
Tjänsteman, vakna! Du blir skamligen utnyttjad och lurad, känns det som om hon säger och ja, kanske finns det en hel del sanningar på dessa sidor. Företagsledningens klichéer sågas rakt av, en efter en. Och somligt är på pricken. Mycket har man hört förut. Nicka igenkännande, le lite, skratta, bli förbannad. Läs själv och tänk till.
Vem vill inte ha det mindre stressigt på jobbet men känner att man måste jobba som attan ändå?
Vem har inte hört alla stora ord om företagets miljöpolicy och värdegrund, men vad blir det av dem, vad tjänar de till? Vem har inte varit med genom stökiga omorganisationer och fått lära sig en uppsjö av nya förkortningar ingen begriper vad de egentligen står för? Och måste man verkligen spendera så mycket arbetstid i möten av olika slag? Varför är man duktig om man jobbar över och känner sig som en svikare om man inte ställer upp på alla olika aktiviteter som ordnas? Är du redan överkvalificerad, eller tjänar vidareutbildning nånting till? Betyg och utmärkelser, är de värda pappret de skrivs på?
Här reflekteras kring engagemang, flexibilitet, konsulter, företagskultur, chef, högt i tak. Ja, boken börjar bra, det känns lovande och ett högt betyg känns som om det är inom räckhåll. Sen förlorar sig Maier i mitten i franska företag och företagsledare som misslyckats, lurats och där blir det genast mindre intressant. Företag som tappat i börsvärde, avskedat folk och ändå gett miljoner i fallskärmar till cheferna har jag redan läst om, blivit ilsken över och tröttnat på.
En viss uppryckning sker mot slutet i sammanfattningen: ”Börja underminera ditt jobb imorgon”. Där kommer tio kända budord för tjänstemannen och Maiers motråd. Haha, rätt skojigt, men som hel bok är det lite svajigt.
Bra, intressanta kapitel varvas med trista kapitel. Det är lite för mycket Frankrike och den här tunna boken kunde faktiskt ha varit ännu tunnare, mindre utsvävande, mer kompakt. Då hade den varit ännu bättre.