Sven Lindström: Att vara Per Gessle (Albert Bonniers Förlag 2007)
Det här är en maffig bok, stor och tung, men så handlar den om en stor artist också. Få svenska artister har väl haft sådana framgångar under en 30-årig karriär som den här mannen och det i så vitt skiftande roller såsom frontfigur i ett tonårspopband, ena halvan i en världskänd duo och dessutom som soloartist sjungandes på olika språk. Detta är berättelsen om Per Gessle; popikon, musikälskare, låtskrivare, make, pappa, sportbilsentusiast, konstsamlare, hotellägare, radiopratare, ja han har många järn i elden.

Här kommer hela berättelsen på en och samma gång; om uppväxten och musikintresset, genombrottet med Gyllene Tider, om duetten med Marie Fredriksson som blev en världshit och startskottet för Roxette, om soloplattor, turnerandet och... Ja, till och med familjen smyger sig in på ett hörn även om allt egentligen kretsar kring Pers kärlek till musiken och den omfattande produktionen av skivor.

Glädjen sprutar från sidorna när man läser om förstaplaceringarna på Billboardlistan, singel efter singel, om den ena spelningen mäktigare än den andra där ute i världen, om lyckade stunder i studion och annat. Här finns såklart Gyllene Tiders story, berättelsen om Roxette och Gessles många soloprojekt i olika inriktningar. Ja, det är väl bara Gessle Over Europe- turnÚn och Roxettes återförening 2009 som saknas och det av självklar anledning, boken kom ju innan dessa saker blev verklighet.

Allt är dock inte bara en dans på rosor; här berättas om inspelningar som låter katastrofalt, otaliga refuseringar, dödsfall under Gyllene Tider-tiden, interna bråk och Marie Fredrikssons insjuknande i hjärntumör.

Det visar sig också att det är i USA man skördat de mäktigaste topplisteframgångarna men sålt klent med skivor, att det är i förhållandevis lilla Tyskland skivköparna funnits och att det är i Sydamerika man genomfört de största konserterna. Lägg därtill spelningar i Ryssland, Kina och Sydafrika så förstår man att Gessle varit med om saker det finns att berätta om.

Boken omfattar bara 280 sidor, men det är som sagt stora sidor med mycket text så läsningen räcker länge. Bildmaterialet i färg är enormt. Det bjuds på en diskografilista och dessutom en CD-skiva med 9 demolåtar; somligt från en ung Gessle 1977 som väl i ärlighetens namn låter sådär men också utmärkta och annorlunda versioner av de mest kända superhitsen. Det bästa med boken är väl helheten, den omsorg som lagts ned på att göra detta till den definitiva boken om Gessle och hans karriär, bilder och annat.

Mindre intressant blir det att läsa om nästan exakt hur varje skivinspelning gått till i studion, hur man jobbat tillsammans, vilka som gjort vad, vad som funkat och inte gjort det och så vidare. Det har ju ändå blivit en hel del plattor genom åren.

Ytterligare ett litet minus är väl samtidigt att Gessle nästan är för känd. Gillar man inte honom och hans musik passerar den här boken helt obemärkt. Tycker man om musiken har man troligen redan ganska god koll på mycket kring Gyllene Tider, Roxette och Gessle solo. Och har man sedan, i likhet med mig, redan läst andra böcker om Gyllene Tider och Roxette är en än större bit av den här boken bara repetition. Men visst, det är trevlig läsning ändå.