Red. Lena Holger & Ingalill Holmberg: Identitet. Om varumärken, tecken och symboler (Raster Förlag 2002)
Det blir totalt sett 21 kapitel över 271 sidor mellan de hårda pärmarna.
Det handlar om varumärken, identiteter på företag och produkter, om att synas, vara förknippad med bra saker, härliga känslor, att uppfattas som trygg och pålitlig, effektiv, värdefull, ja viktig på olika sätt och vis.
Olika varumärken är olika starka, står för olika saker, uppfattas på helt olika sätt. Allt beroende på vad företaget, dess produkter eller personal gjort, hur företagets logotyp ser ur, vilken färg och form som valts.
Det blir litegrann om varumärkets historia, om heraldik och design, om skönhetsupplevelser av varumärken, image, juridik, värdeskapande och mer.
Varje kapitel har en eller två olika personer som författare, det är diverse professorer, doktorer och doktorander här och där, folk med examina inom företagsekonomi, juridik, kommunikation och mer...
Utöver allt generellt och ovannämnt blir det djupdykningar kring några företag och personer. Virgin och dess grundare Richard Branson, artisten Madonna, Röda Korset, Trygg-Hansa, AstraZeneca, Posten, Tetra Pak/Alfa Laval, Kooperativa förbundet/Konsum/Coop etc. Allra sist ett kapitel om museer... Här och där några rader om Coca-Cola, IMB, Apple, några bilmärken och klädmärken...
På sina håll somliga mycket intressanta små godbitar av information, andra stycken (för många för mig) är väl omfattande med mycket detaljer och ett djup som inte intresserar mig så värst, går över huvudet på mig. Överlag en rätt tung bok, inte bara till vikt och storlek.