Sandra Brown: Tystnaden (Richters 1999)
(Unspeakable. 1998)

Bok nummer nio på svenska av den amerikanska bestseller-författarinnan. Egentligen tycker jag att de alla är mer eller mindre lika varandra, fast därmed inte sagt att de är dåliga, nej då. Har du ett par timmar över är det här en ganska trevlig bekantskap. Och lättläst är det också.

Det här är en lagom spännande historia om den unga mamman Anna som bor med sin son på svärfars gård och ser livet rulla förbi. Hon är döv sedan födseln och känner sig ensam efter makens alltför tidiga död. Svärfar å sin sida sliter på gården för att han, Anna och pojken skall ha det bra. Dessutom är han förälskad i sin svärdotter! En dag anländer en främling till gården och han snackar sig till en anställning. Svärfar behöver all hjälp han kan få och Annas son är överförtjust över en lekkamrat! Själv är Anna mycket avvaktande då hon känner att främlingen döljer någonting för dem. Från ett fängelse rymmer två mördare och självklart tar de sig till gården där döva Anna bor med sonen, svärfar och nu också även främlingen... 349 sidor.




Sandra Brown: Utan alibi (Richters 2000)
(The Alibi. 1999)

Hammond Cross är en av stadens skickligaste åklagare och han får ta sig an fallet (han får det i konkurrens med sin kollega och tillika älskarinna) med mordet på den mäktige Lute Pettijohn, numera före detta finansman och hotellägare. Pettijohn har hittats mördad på sitt hotell och Hammond förstår att fallet kommer att få en hel del publicitet och att det kan betyda en hel del även för honom. Det gäller att spela sina kort väl. Att han själv träffat offret tidigare samma dag vill Hammond helst hålla tyst om, liksom det faktum att hans egen far varit inblandad i mystiska affärer med samma man.

Ganska snart riktas misstankarna åt ett visst håll. Polisen har fått fram ett vittne som sett en kvinna befinna sig på hotellet strax innan dödsögonblicket. Den bild som tecknas upp ger polisen och Hammonds kollega och älskarinna någon att sikta in sig på. För Hammond själv kommer bilden av den misstänkte mer som en chock. Bilden föreställer den kvinna som Hammond blixtförälskat sig i på ett nöjesfält på morddagen och som han själv tillbringat kvällen i säng med. Hammond Cross sitter illa till. Ett erkännande av sin hemliga natt med kvinnan ger henne ett alibi, men kan sabotera hela hans karriär - åklagaren har ett förhållande med den misstänkte! Tiger han kan en oskyldig kvinna bli dömd för ett mord.

Men är den okända kvinnan trots natten med Hammond oskyldig? Det finns en del som tyder på att deras möte inte var en slump utan en del av en omsorgsfullt utarbetad plan. Under tiden Hammond våndas jagar polisen och åklagarkollegan efter den misstänkte. Utan att bli riktigt jättespännande någon gång är det ändå så att man läser vidare, fångad av relationsdramatiken. Alla inblandade har varit ihop med, är ihop med, gillar, gillar verkligen inte osv. någon av de andra medverkande. Man bevakar sina revir och gör vad man kan för att jävlas med den andra parten samtidigt som man försöker klara sig så bra som möjligt själv. Har du en stund över eller vet med dig att du gillar Sandra Browns andra böcker så kan du gott läsa det här. 350 sidor.




Sandra Brown: Dödläge (Richters 2000)
(Standoff. 2000)

Det här måste vara Sandra Browns kortaste roman i spänningsform. Bara 251 sidor, luftig text, mycket dialog och synnerligen lättläst. Fast inte för den delen mindre bra än andra av hennes böcker, dock inte med det eventuella djup och noggrannare personbeskrivningar som kan åstadkommas om man nyttjar flera sidor.

Hur som helst, här har vi TV-reportern Tiel McCoy som avbryter sin semester för att bevaka ett kidnappningsdrama. Hon kör iväg för att besöka kidnapparens far och gör ett stopp i ett snabbköp. Där kommer ett ungt par in och gör ett rån som utvecklas till något mer. Rånarna är de eftersökta; kidnapparen och hans offer, miljonärsdottern Sabra och hon är inte kidnappad. Hon är gravid och på flykt undan sin hemske far tillsammans med sin pojkvän. Rånet blir en gisslansituation och mitt uppe i alltihop börjar Sabra få värkar där i butiken. En hysterisk pojkvän håller butikens anställda och några kunder i schack och där utanför samlas polis och den mycket dominerande miljonärspappan. Inne i butiken är Tiel mitt uppe i sitt livs scoop med en pistol riktad mot sig samtidigt som den unga kvinnans förlossning snart är på väg att bli riktigt hemsk.




Sandra Brown: Förväxlingen (Richters 2001)
(The Switch. 2000)

Gillian och Melina Lloyd är systrar och mer än så. De är enäggstvillingar och står varandra mycket nära. Och tänk så kul det kan vara att som enäggstvillingar byta plats med varandra... Fast det har de ju inte gjort sedan de var barn.

De träffas ofta trots att de båda har fullt upp med sina respektive karriärer. Igår var Melina ute med superkändisen Christopher Hart. Idag har systern Gillian hittats mördad och obsceniteter klottrats på hennes sovrumsväggar. Det ser ut som att mördaren sett Melina ute med Hart och sedan förväxlat systrarna. Nu har Melinas värld rasat samman, utan systern är hon bara en halv person. Naturligtvis måste hon se till att mördaren fångas. Och så börjar jakten...

Snart står det klart att inte många i berättelsen far med sanning och är de som de utger sig för att vara. Och sökandet efter en ansvarig leder till den karismatiske "sektledaren" Broder Gabriel som planerat att befolka världen med sina avkommor. Det börjar spännande och förväxlingarna som presenteras är intressanta, men det blir nästan svårt att hålla reda på vem av tvillingarna som gjort vad och Broder Gabriels planer på att ta över världen är bara för otroliga….Efter en rätt lovande inledning försvinner en fjärde stjärna i betyg. 350 sidor.